söndag 2 oktober 2016

Trotsiga tortillas, exploderande chilifrukter och platta fall


Nej, de blir inga ursäkter – ibland tryter motivationen, då blir det inga rader.

Ibland får jag infall, en del lyckade andra mindre lyckade. Igår fick jag för mig att jag skulle försöka få till en bättre version av carnitas genom att vilt experimentera i köket. Idag när jag funderade kring serveringsförslag fick jag för mig att en röra med crème fraiche, ugnsrostad somborka (vit paprika) och chili skulle ge den perfekta kombinationen med hetta och svalka. Hemkörd tillhöftad pico de gallo och lite lika tillhöftad guacamole och avslutningsvis nygräddade masa harina tortillas skulle sen kröna min mästerliga skapelse.

Helt utan recept? Nej, jag ville pröva ett recept med ister för tortillan (jag har testat lite fram och tillbaka tidigare och ister i tortillan ger dem det där lilla extra). Men annars helt utan recept? Ja och där börjar mitt fall.

Vi börjar dag 1 med Carnitas. Som förord bör nämnas att jag ätit en variant av carnitas (som jag även tillagat själv) för några år sen och det blev den måttstock för hur jag vill att carnitas skall smaka. Receptet i sig har jag dock förlagt, men jag vet att receptet innehåller coca-cola och färskpressad apelsin. Fine tänker du, sök reda på ett recept och kör. Lättare sagt än gjort, jag har därefter prövat uppåt 6 olika carnitas recept och adaptioner av dessa men inget har ännu kommit i närheten. Du tänker skippa colan och kör med Crambys recept. Fel smakprofil, förstå mig inte fel Crambys beef chili är en sensation men dennes carnitas är inte carnitan för mig. Du tänker ”go authentic” kör utan colan och fiska fram ett mexikanskt recept. Du sitter  säkert redan och sidosurfar och har hittat ett med apelsinskal som kokas i ister som ser förbaskat smaskigt ut. Fel, jag har redan prövat detta (endast 2 varianter) men fortfarande fel smakprofil. Så vad var min utgångspunkt? Cramby! ”Men du skrev just” tänker du, alla har vi svagheter – min var denna gång att jag trodde jag kunde förbättra Crambys recept utan att ens titta på original receptet.

Det här blev resultatet;

CARNITAS ALÁ DBH

Ingredienser

·         500g karré (en med mycket insprängt fett och övervägande delar av muskelfibrerna i samma riktning)

·         1 Apelsin

·         1 lime

·         3 msk salt

·         1 habanero (skivad)

·         2 vitlöksklyftor (skivad)

·         2 msk mexikansk oregano (3 msk vanlig)

·         1 msk söt rökt paprikapulver

·         1 msk het rökt paprikapulver

·         75g ister

Instruktioner

1.       Pressa ur all saft ur limen och apelsinen.

2.       Blanda ihop alla ingredienser förutom istren

3.       Låt marinera i 2-4 timmar

4.       Ta upp köttet ur marinaden och ställ marinaden åt sidan

5.       Strimla köttet i 1x1 cm strimlor längs muskelriktningen

6.       I en gjutjärnskastrull, hetta upp istren och fräs av köttet

7.       När köttet är någorlunda brynt, sänk värmen och tillsätt marinaden

8.       Låt småputtra i 3-4 timmar (eller tills köttet faller sönder i trådliknande segment)

9.       Ta av värmen och förvara till användningen (tänker du äta inom kort kan det stå framme annars ställ det i kylen)

10.   Förvärm ugnen till 200-300°C (du känner din ugn bäst)

11.   Strö ut köttet över en ugnsform och bränn av det i ugnen tills topparna blir gyllenbruna och knapriga (genom detta vill du uppnå krispig kontrast mellan det annars möra och saftiga köttet)


Exploderande chili tänker du nu? Jo det hände nämligen mig idag. När du vill ugnsrosta paprika och chili sägs det att man bör punktera paprikans/chilins skinn för att möjliggöra ånga som bildas i fruktkroppen att på ett säkert sätt smita ut. Jag glömde att göra detta med chilin och 7 minuter in i rostningsprocessen hör jag en låg smäll ur ugnen. Plötsligt hade chilin ömsat skin helt av egen vilja. Det sparade mig mödan att behöva dra av skinnet men gav mig dock en orsak att putsa ugnen.

Bör du pröva att göra en egen crème fraiche med rostad samborka och chili. Den kan väl fungera till fisk eller liknande men i tortilla kretsar bidrar den med föga.

Pico de gallon och guacamolen är Crambys men jag bemödade mig inte att kolla receptet. Om du har prövat att göra din egen pico de gallo och tycker att den blir för våt kan jag dock rekommendera att du efter att du halverat dina tomater och avlägsnat kärnorna från fruktkroppen saltar riktigt och låter sältan driva ut vätskan i 5-10 minuter. Detta kommer ge tomaterna en något intensivare smak och samtidigt göra din pico de gallo något mindre fuktig. Overkill? Självfallet men ibland måste man få va en liten hipster i köket.

Slutligen tortillan. Jag nöp receptet från Ney York times receptspalt. Vilket visade sig vara en miss. Hurså tänker du? Jo, receptet använder sig av ister men säger även att gräddningen skall vara möjlig i en het gjutjärnspanna UTAN fett. Här kollapsade teorin, kan jag ha gjort något fel? Knappast! Receptet är väldigt enkelt och väldigt kort.


Ingredients

·         1.5 cups Masa Harina

·         ¼ tsp salt

·         2 tbsp oil/lard/butter

·         1 cup water (warm)

·         Flour for kneading

Instruktionerna

1.       Rör samman ingredienserna

2.       Knåda i 1-2 min (tills degen blir len och elastisk)

3.       Täck med färskfolie och låt vila i 30 min

4.       Nyp av golfbollsstora bollar av degen rulla jämna och pressa ut med en tortillapress

5.       Grädda i en het gjutjärnspanna

 

Så! Dags för lite utlåtanden! Mitt eget lilla hopkok Carnitas alá DBH 7/10 – Det är absolut inget fel på smaken, jag vill rent av påstå att den är relativt bra balanserad och även här bidrar istret med något extra. Men ”rätt” smakprofil är det fortfarande inte. Garanterat mer hälsosamt än varianterna med cola men vem bryr sig i den bagatellen! Jakten fortsätter!

Tortilla receptet. 5/10 – Hälften av mina tortillas höll ihop och i de övriga var smaken något odefinierbar. Varför använda majsmjöl om smaken inte bidrar med något? Notera! Jag använda inte ¼ tsk salt, jag använda 1 tsk. Tänker du påstå att detta saboterade degens struktur? Bah!