torsdag 6 oktober 2016

Rivstart i pizzabaket - hur du går tillväga när pizzasuget slår klorna i dig!



Sista timmen på jobbet tickar iväg, du är på väg hem en trist grå dag likt alla andra. Du låter tankarna förstrött vandra, vad kan jag fylla svalget med idag då? Biff Rydberg, meh. Sjömansbiff som är så gott! Men den tar ju så länge att få till den och potäterna är slut de med. Lite krämig polenta med extra mycket ost och en bit ugnsrostad kyckling, det blev kyckling 2 dagar på raken förra veckan. Då slår det dig! Det ligger en burk marinara i kylskåpet, den har väntat länge nog! Du kan nästan höra hur den skriker efter att få pryda en frasig hembakt pizza! Förbaskat! Börjar jag med degen idag är den klar imorron. Men håll i hatten, det ger mig en anledning att pröva ett nytt snabbpizza recept! Något jag prövat och misslyckats med mången gång.

Och så står jag där igen, vaskar hejvilt bland internet recept som vore jag en brådmogen slyngel i äldre tonåren som vaskar pappas surt förtjänade stålar av hjärtat lust. Då ser jag adressen på hemsidan cooking.nytimes.com/recipes/1017334-quick-pizza-dough New York Times igen, jag måste nog ge dem en chans att övertyga mig!

Quick Pizza Dough (Suzanne Lenzer)
Ingredienser
·         390g mjöl
·         2,5 tsk aktiv jäst
·         2 tsk salt (minst 2 tsk)
·         0,6 dl olivolja (relativt neutral)
·         2,4 dl vatten (varmt)
·         2-3 msk grovt majsmjöl (läs min notering)
Instruktioner (mina egna korrigerade version)
1.       Förvärm ugnen med bakstenar till 300°C
2.       Blanda jäst och vatten, låt blomma i 2-5 min
3.       Blanda mjöl och salt
4.       Rör ner jästmixen i mjölmixen, börja blanda
5.       Tillsätt oljan
6.       Knåda i 2-5 minuter (tills den blir len)
7.       Platta ut degen, tryck till med fingertopparna så att små gropar bildas i degen. Vik degen över sig själv (upprepa 2-5 gånger)
8.       Flytta till jäs korg/bunke och täck med färskfolie
9.       Låt vila i 20 minuter
10.   Dela i 3-4 delar (beroende på storleken på dig ugn och antalet gäster)
11.   På ett mjölat arbetsbord (alternativt i luften) arbeta ut pizzan till önskad form och tunnhet
12.   Tillsätt valfri sås och topping
13.   Överför till ugnen och bakstenen
14.   Tillsätt 0,1-0,2 dl vätska till bottnen av ugnen
15.   Grädda tills kanterna är välgräddade och osten börjat få färg

Utlåtande; 8/10 – Relativt lyckat, fina gyllene vårtor längs hela kanten (vilka kommer sig av indenteringarna och vikandet av degen, annars är detta mer vanligt förekommande i långsamt jästa degar ex. Chef John (fr. FoodWishes) no-knead chiabatta bread) och någorlunda krispig botten. Jag förivrade mig något med osten och fick därför inte den supertunna botten som jag själv alltid strävar till. Relativt? Min ugn var rejält varm, den sista pizzan var relativt tunn och jag höll tillbaka med osten men fortfarande fanns det små delar av pizzan som var lätt degiga och lite sega när man körde pizza hjulet över (nej, jag har slipat mitt så det biter riktigt bra). Men om pizza suget blir för stort och du inte kan vänta 2-24 timmar för att stilla denna hunger, då är detta ett av de bättre recepten jag prövat. För den stora mängden jäst till trots återfanns den smaken inte i slutprodukten.

Notera – Jag tänker inte påstå att det grova majsmjölet inte fungerar, men jag vill påstå att det inte smakar gott. Använda helt vanligt mjöl eller durum mjöl om du vill uppnå samma effekt men inte påverka smaken.