söndag 2 oktober 2016

Sötma vs. sälta



Jag hade sett receptet i ett tidigare skede men igår fick jag en impuls och prövade! Receptet är varken svårt eller komplicerat.

Ingredienser

·         Ägg

·         Salt

·         Socker (finkorning)
Instruktioner
1.       Koka äggen i 5½ min (5½ minuter i redan kokande vatten)

2.       Kyl snabbt ner äggen

3.       Skala äggen

4.       Halvera äggen med tandtråd

5.       Salta äggen

6.       Strö över sockret

7.       Tänd din gasolbrännare och bränn av sockret

Utlåtande; 4/10 - Koktiden stämde inte med mina ägg. Kombinationen av sälta och sötma i sig kan vara angenäm men när man ytterligare introducerar krämigheten från äggen i denna kulinariska kalkyl hoppar jag av tåget. Med detta sagt behöver jag byta min gasolbrännar till en bättre (läs större) modell. Nu tänker du kanske, "hah" han har köpt en billig skitbrännare från någon köksshop, fel! Jag köpte min från en järnhandel. Jag får dock tillstå att jag blev något försiktig när jag läste om produkterna och de temperaturer de producerade, därför valde jag en mellanmodell - vilket givetvis var fel val. För att kunna karamellisera socker är jag tvungen att ha lågan väldigt tätt inpå produkten vilket kan leda till fula märken på porslin och bränt socker. Vad lär vi oss av detta, köp en större modell som producerar högre temperaturer så karamelliseras sockret snabbare och du blir heller inte tvungen att vifta med lågan så tätt inpå maten.