torsdag 20 oktober 2016

Champorado - Chocolate pudding the Filipino way


Champorado, tänk chokladpudding möter risgrynsgröt. Detta är ett klassiskt exempel på hur min iver ibland går före mitt förstånd. Vad är problemet? Jag gillar inte risgrynsgröt och jag har lite svårt för vissa typer av chokladpuddingar sen behöver vi inte ens gå vidare på ämnet O'boy.

När slog denna tanke mig? När jag stod med ett ångande vattenbad och smälte min choklad. Du kunde ha gjort något annat tänker du, fel. Envis är jag också, så har jag börjat göra 1,25 liter chokladpudding så gör jag 1,25 liter chokladpudding (hur många portioner ger det tänker du, det beror på hur mycket du gillar chokladpudding). För då vet jag i alla fall vad den smakar.

Nåväl över till receptet!

Champorado by Jun Belen, Chowhound.com (http://www.chowhound.com/recipes/champorado-filipino-chocolate-rice-pudding-30378)
Ingredienser

  • 170 g mörk choklad
  • 2,4 dl grötris
  • 1,25 lit vatten
  • 0,6 dl socker
  • 1 burk kondenserad mjölk (valfritt)

Instruktioner

  1. Skölj grötriset (glutinous thai rice) i en sil tills vattnet klarnar
  2. Koka upp vattnet
  3. Tillsätt riset och vrid ner värmen, låt småputtra i 15 min
  4. Smält chokladen med sockret över ett vattenbad
  5. Tillsätt den smälta chokladmassan till riset (utan att slå av riset)
  6. Tag av värmen och servera med en kondenserad mjölk
Utlåtande; 3/10 - Förstå mig rätt, gillar du chokladpudding och risgrynsgröt är detta en väldigt enkel och säkerligen gott alternativ till din vanliga mjölkbaserade pudding. Om så är fallet kan jag föreslå att du minskar sockermängden något och om du gillar din pudding något fastare sköljer du inte riset fullt så länge. Alternativt avstår du från att hugga in genast utan låter puddingen svalna något så att stärkelsen från riset har ytterligare tid att arbeta. Det är nämligen därför konsistensen blir just chokladpudding. Grötris (eller sticky rice/glutinous rice) har en hel del överlopps stärkelse att bidra med. Om du inte har en förkärlek till kondenserad mjölk eller väldigt söta asiatiska desserter kan du med fördel byta ut denna mot exempelvis grädde eller helmjölk. För mig som gillar ris men inte risgrynsgröt, gillar choklad men då helst inslagen i papper blev detta ingen rätt jag kommer pröva på igen.

Den ser kanske inte mycket ut för världen, men det smakar choklad och har verkligen konsistensen av pudding.