onsdag 26 oktober 2016

The puddin' that got away - sen träffade den glassmaskinen och blev chokladglass


Ibland behöver man experimentera lite och när det kommer till chokladglass är jag less på att följa den upptrampade stigen. Därför tog jag ut svängarna och gav mig i kast med att omvända en chokladpudding och övertyga den att bli en krämig glass.

Vi börjar med Charlyne Mattox recept och ser vart vi hamnar (givetvis med några små korrigeringar)

Ultimate Chocolate Pudding by Charlyne Mattox (http://www.realsimple.com/food-recipes/browse-all-recipes/chocolate-pudding-recipe)
Ingredienser

  • 0,6 dl socker
  • 0,6 dl majsstärkelse (sub. rismjöl)
  • 3 msk kakao
  • 1/2 tsk salt
  • 3,6 dl mjölk
  • 1,2 dl grädde
  • 4 äggulor
  • 2 msk smör
  • 100 g mörk choklad (grovt sönderdelad)
  • 1 vaniljstång (delad och urskrapad)

Instruktioner

  1. Blanda samman de torra ingredienserna (avvakta med chokladen)
  2. Blanda samman de våta ingredienserna (avvakta med vaniljstången)
  3. Rör ihop i samtliga ingredienser
  4. Värm under omrörning tills krämen tjocknat
  5. Tag kastrullen från värmekällan och tillsätt smöret
  6. Sila puddingen och låt kyla i vattenbad


För att göra glass
  • Sila puddingen igen och kör i din glassmaskin
Utlåtande; 8/10 - Förstå mig rätt, jag gillar inte chokladglass men jag har bekanta som gillar smaken och jag vill givetvis kunna servera mina vänner och bekanta den bästa tänkbara chokladglassen. Detta är väldigt nära enligt min uppfattning. Smaken påminner något om Ben & Jerry's Chocolate fudge brownie med den skillnaden att sötman är betydligt lägre i denna variant. Om du besöker original receptet kommer du snart märka att jag gjort några små korrigeringar. För att säkerställa en krämig glass blev jag tvungen att tillsätta grädde i receptet samtidigt som jag utökade chokladmängden något (i glassform kommer smaken fram något sämre än i varma desserter). Utöver detta blev även vaniljextraktet utbytt mot äkta vaniljstång (kändes dumt att inte ta tillvara möjligheten när puddingen oavsett skulle spendera en tid under upphettning).

Faran med att konvertera en pudding till glass är givetvis användandet av stärkelse, här i form av rismjöl, vilket kan resultera i en något sträv sensation på tungan. Under mina tidigare försök med chokladglass (ca. 10 stycken försök, varav ca. 1/3 har innehållit någon ytterligare smaksättning) har jag gladeligen använt samma mängd äggulor (ca. 6 st) som i övriga glassrecept, i sig inget konstigt och resultatet direkt ur glassmaskinen är en väldigt fin och len glass. Men när glassens temperatur sakta höjs bildas snabbt en pöl av chokladdryck var din glass nyligen befann sig. Inga problem tänker du och kastar in glassen i frysen, här uppstår det andra problemet. Glassen blir stenskarp och tidsintervallet mellan hanterbar glass (varefter temperaturen åter höjs) och chokladdryck är väldigt kort. Därför är chokladpuddingen den perfekta lösningen, när iskristallerna töar finns åter en härlig kall chokladpudding där. Jag vill påstå att konsistensen var väldigt bra i detta exemplar. Tillrednings tiden förkortades även tack vare puddingens konsistens.