fredag 21 oktober 2016

Summer in a roll - var receptet slutar och fantasin tar vid


Jag hade i min iver tidigare införskaffat en förpackning rispapper. Jag har aldrig haft nöjet att pröva på summer rolls gjorda av någon professionell eller glad amatör, inte för att jag inte velat utan snarare för att jag inte lyckats snoka reda på några som fått mig att drägla och vela sätta tänderna i dem. Jag gillar vanligtvis recept, jag anser att man bör utgå från ett recept och sedan när man bildat sig en uppfattning gå vidare med egna tolkningar. I min iver frångick jag detta steg och nöjde mig med en bild på en räkfylld variant och gick på känsla.Såhär tänkte jag i min enfald gå tillväga.

Faux summer rolls
Ingredienser
  • rispapper
  • risnudlar (helst vermicelli men jag hade ett paket bánh phở)
  • räkor (skalade)
  • koriander (hackad)
  • bladpersilja (hackad)
  • chili (hackad)
  • sockerärter (skivade)
  • vårlök (skivad)
  • morot (skivad)
  • groddar
såsen
  • 1 msk sriracha 
  • 1 tsk sesamolja
  • 1 tsk mirin (subs. ½ tsk socker)
  • ½ tsk soja
  • ½ tsk risvinsvinäger
Instruktioner
  1. Rör samman såsen
  2. Blötlägg nudlarna enligt instruktionerna
  3. Sila nudlarna och tillsätt såsen
  4. Blötlägg rispappret enligt instruktionerna
  5. Platta ut ett rispapper i gången, tillsätt fyllningen i en sträng  med början 1 cm från kanterna
  6. Bygg upp sommarrullen från örterna, grönsakerna och avsluta med räkorna
  7. Vik in kanterna och rulla till en cigarrform


Utlåtande; 4/10 - Fräscht och relativt gott. Varför 4/10? När jag besökte butiken fattades en hel del ingredienser och jag blev tvungen att reducera och omprioritera. Örterna blev spenat, morötterna och groddarna uteblev helt. Mina bánh phở nudlar var för tjocka och gav en förvrängd relation mellan stärkelse och grönska. Att jag valde att använda en kombination av habanero och spansk peppar gjorde även att räkornas smak inte lös igenom utan snarare fördunklades av habanerons hetta. Jag kommer givetvis att göra ett nytt försök, uppdatering följer.


Inte precis "photo fresh" men det är smällar man får ta!

Update 22.10.2016

Jag kände mig något lat och omotiverad därför beslöt jag för att pröva en annan variant på temat självgod kock vet bättre än autentiska recept, denna gång i skepnaden av min egen tonfiskfyllning. Vad man gör är helt enkelt att blanda tonfisk, soja (alt. MSG), sriracha, risvins vinäger, sesamolja, riven vitlök, finhackad chili och finhackad vårlök. Denna blandning används som grund och toppas med fint strimlad paprika, sallad (ingen större skillnad på sort) och vattenkastanj (rättika går lika bra, inte alls jämförbara i smak men den härliga lilla crunchen är snarlik). Vad blev då resultatet?

Utlåtande; 5/10 - Missförstå mig inte, detta är om möjligt ännu längre bort från den ringa autenticiteten i mitt tidigare försök - men detta var ett medvetet val med målet att framställa en snabb snack variant enligt credot mycket smak lite arbete. Hälsoaspekten gick givetvis förlorad genom användandet av MSG (men vi lever bara en gång).