måndag 6 juni 2016

Brainfreeze II – the return of the frozen yogurt! När trängtan efter frusna delikatesser är stor men tålamodet litet!


Åter är sommaren här, det är varmt ute och glassuget stiger i takt med temperaturen. Du ser snorungar på stan, de lockar dig med sina frusna delikatesser. Du slänger längtansfulla blickar över glassfrysen på den lokala macken, du trånar efter de lockande förpackningarna. Slutligen en dag när solen obönhörligt bränner din nacke, svetten smeker din rygg och frysdisken tycks ropa ditt namn – då faller du, du faller för trycket. Du köper den färggladaste bland strutar, du öppnar den lika förväntansfullt som ett barn öppnar sina paket. Du intalar dig själv att du ska äta den under andakt, men du kan inte ens lura dig själv. Du slukar struten som vore du en anakonda och den en stackars liten kanin. Men ingen kanin har någonsin smakat såhär sött? Är hela struten gjord av spunnet socker!
Ibland blir jag så himla trött på glass som smakar mer av socker än av grädde - hur kan det då kallas gräddglass? Som en motbalans hittade jag därför det kanske enklaste och snabbaste receptet på frozen yogurt du kan tänkas hitta (snabbt för att omgående råda bot på glassuget). För att lyckas med detta kulinariska mästerverk behöver du 3 saker (4 om du vill ta ut svängarna lite).

Dagens recept kommer från Max Falkowitz på Seriouseats.com (http://www.seriouseats.com/recipes/2014/06/best-easiest-frozen-yogurt-recipe.html)

Ingredienser
  • 10 delar yoghurt (grekisk yoghurt fungerar bäst – syrligare är bättre)
  • 1 del socker
  • 1 glassmaskin (du kan göra glassen utan maskin men konsistensen kommer aldrig bli den samma)
  • (1 msk mjölk)
  • (1tsk citrussaft/vanilj/några färska bär/lite riven mörk choklad – mer om det senare)

Instruktioner
  1. Blanda samman yoghurten och sockret, låt blandningen stå 5 minuter
  2. Om blandningen är för tjock för att hälla ner i glassmaskinen kan du spä ut med mjölken
  3. Vill du smaksätta glassen med en flytande smaksättare ex. citrussaft, vanilj eller valfri essens gör du bäst i att tillsätta den nu
  4. Starta glassmaskinen
  5. Om du vill tillsätta färska bär eller riven choklad gör det när glassen börjar tjockna
  6. Kör glassen tills den börjar fastna i glassmaskinens omrörare (ca. 20-30 min)



Utlåtande; 8/10 – En given succé! Kan du förbättra den? Givetvis, men fördelen ligger i hur snabb och enkel den är att tillreda. Kan du ersätta sockret? Möjligen med starksprit, men du behöver något som motverkar bildandet av för stora iskristaller och socker gör ett väldigt bra jobb. Har du lyckats hitta en riktigt maffig, syrlig och fet grekisk yoghurt som mer liknar crème fraîche till konsistensen tar kommer dessutom sockret i kombination med yoghurten bjuda på fruktiga toner i slutprodukten (därför är det väl värt att göra en osmaksatt version också). Dels för att jag hade tråkigt och dels för att jag ville pröva mina matlagningsfärger tillsatte jag lite blått i min sista omgång för dagen. Min sista omgång? Under de senaste 2 dygnen har jag gjort 6 omgångar yoghurt glass – först med olika proportioner socker sedan med olika sorters yoghurt. Före du börjar fundera, turkisk yoghurt går även den, men jag föredrar den grekiska den är krämigare och ger en bättre konsistens. 

Den observanta kan se att jag tillsatte för lite färg för att göra glassen mer än turkos! Men god var den!
Uppdatering 6.7.2016

Bytte ut sockret mot honung. Ungefär 1 msk honung på ca. 2,4 dl yoghurt fungerar fint. Observera! Om du fryser glassen kommer den bli stenhård och absolut inte delikat. Bäst när den knappt håller ihop.