tisdag 24 maj 2016

Vuxenpoängernas drink - Dry martini


Det finns en tid och en plats för allt, under ungdomens vildare vårar kanske detta betydde folköl i parken, en flaska likör eller rent av hembränt. Men inget skriker vuxenpoäng som en legendarisk drink. En del väljer en dry martini, andra daiquiri och i amerikanska södern kanske man smuttar försiktigt på en mint julep. Jag? Får jag välja dricker jag troligen vatten – ska de vara alkohol kan det väl slinka ner ett glas rött, en rökig whiskey, en välgjord gin and tonic, en svagt blandad bloody mary eller en ettrig ale. Även om en whiskey medför vuxenpoäng i vissa kretsar kan ingen förneka att en dry martini är universellt erkänd.
Jag har gjort mig några dry martinis genom åren, resultatet har alltid varit det samma – jag slänger drycken efter en snabb avsmakning. Jag har gjort den på gin och vodka, med citron och utan. Hatar jag oliver? Nej, en riktigt bra grön oliv uppskattas skarpt. Vad är då problemet? Jag har prövat flera olika sorters sprit men fortfarande samma resultat.
Nu råkade min nya idol Alton ha ett recept och intresset vaknade plötsligt igen. Enligt Alton finns ingen orsak att använda sig av vodka, eftersom vodka och gin är samma produkt men skillnaden att gin har smaksatts en aning – lite enbär är ju aldrig fel! Vad gäller frågan att skaka eller icke skaka påstår Alton att användandet av en cocktail mixer kyler ner drinken för kraftigt vilket i sin tur minskar smakupplevelsen. Igen köper jag hans argument rakt av. Vad gäller förhållandet mellan vermouth och gin kan man säkerligen argumentera dagen lång – för mig fick Altons visa ord leda mig rätt.
Dry Martini (Alton Brown)
Ingredienser
·         1 cl vermouth (Noilly Prat ekommenderas av Måns Kallentoft i boken foodjunkie)
·         5 cl gin (Tanqueray rekommenderas av Måns Kallentoft i boken foodjunkie)
·         1 grön oliv
·         4-5 isbitar
Instruktioner
1.       Kyl ner ditt martiniglas med is eller låt det stå i frysen min. 5 minuter före påbörjat värv
2.       Fyll en cocktailshaker med isen och häll över vermouthen
3.       Snurra runt isbitarna under ca 10 sek
4.       Häll bort vermouthen men behåll isbitarna (den vermouthen som fästa vid isbitarna räcker)
5.       Häll över ginen
6.       Rör runt ca. 10 gånger
7.       Ta ut ditt martiniglas ur frysen alternativt häll av isen och torka ut med en ren kökshandduk
8.       Placera en oliv i glaset och häll över drinken
Utlåtande; 7/10 – Jag tänker inte ljuga, får jag välja dricker jag hellre vatten. Men om jag verkligen vill samla vuxenpoäng på en finare bar är det precis såhär jag vill ha min dry martini. Väl avvägd, kall men inte isande. Den var acceptabel, nej rent av njutbar stundvis. Kände jag mig vuxen när jag smuttade min dry martini? You bet! Tänker jag börja blanda en martini efter jobbet varje fredag? Inte en chans!
Två oliver!? Jag tänkte att om en är bra är två bättre - jag hade fel i mitt antagande!