söndag 1 maj 2016

Römmegröt - när nyfikenheten springer före förståndet!


Ibland får jag fix-idéer som jag inte kan släppa. Jag gillar inte havregröt, men jag äter den om jag är tvungen. Risgrynsgröt är lite väl söndertjatat och slipper jag är ingen nöjdare än jag. Mannagröt går väl an men om jag får välja är pärlgröt min favorit. Men så slö surfade jag runt på nätet och fann något nytt, något spännande! Römmegröt! En ny upplevelse som givetvis behövde testas! Receptet kommer från Matbloggaren Nina S. på sidan mytaste.se (http://www.mytaste.se/click/index/508952/varihelsickearmingrapefrukt.blogspot.se). Rejält taggad sprang jag iväg till affären och några minuter senare slamrade jag runt bland kastrullerna!

Receptet

Ingredienser

·         1,25 dl seterrömme/crème fraîche (seterrömme hittade jag inte så de blev crème fraîchen)
·         0,5 dl vetemjöl
·         1,25 dl mjölk (använder du väl crème fraîchen kan du likväl köra på helmjölk)
·         ¼ tsk salt

Instruktioner

1.       Värm crème fraîchen tills den blir simmig
2.       Sikta i hälften av vetemjölet och rör om kraftigt
3.       När fettpärlor bildas på ytan, avlägsna dem med sked
4.       Rör ner resterande mjöl och späd ut med mjölk, småkoka i 5 min och smaka av med salt

Utlåtande; 6/10 – En krämig och len gröt. Ungefär som pärlgröt utan pärlor och var är det roliga i det? Analyserar man innehållet i gröten kan man även konstatera att den inte precis kan klassas som hälsosam eller en god start på dagen. Kanske man kunde smyga in den som efterrätt? Visst kan du trixa och fixa så gröten blir presentabel och läcker att se på, men det är fortfarande gröt - och hur imponerad skulle du bli om du blev serverad gröt till en trerätters? Kommer jag att göra gröten igen? Nej! Varför ingen bild? En gulaktig massa är inte speciellt fotogen även om man snyggar till den med färska bär. Visualisera vaniljkräm utan vaniljprickarna! Känner du dig kränkt eller spricker av iver att påpeka att om jag endast hade använt seterrömmen istället för crème fraîchen så hade resultatet blivit ett helt annat - då kan du lika bra suga på den karamellen en stund till tycker jag!