söndag 1 maj 2016

Shakshuka - när morgongröten inte längre räcker till!


Shakshuka är en vanlig start på dagen i b.la. Israel och övriga delar av mellanöstern. Rätten är baserad på tomater, kryddor och ägg. Rätten serveras vanligen med bröd som används för att moppa tallriken ren. Recepten på Shakshuka är otaliga men denna gång använde jag en bekant källa, Epicurious.com (http://www.epicurious.com/recipes/food/views/shakshuka-51220220). Gillar du din morgongröt eller är du känslig för kryddstarka smaker redan på morgonen är detta inte en rätt för dig. Känner du dock att du trängtar en extra knuff för att komma igång under lördag eller söndagen efter en hård helgs festande kan detta vara svaret på dina böner! Kryddstark mat får i alla fall mig att se ljusare på tillvaron!

Receptet
1-2 pers.
Ingredienser

·         2 msk olja (solrosolja eller annan neutral olja, kniper det går en mild olivolja an)
·         1 silverlökar (finhackad)
·         1 grön paprika (hackad)
·         1 chili (valfri sort, valfri styrka)
·         4 vitlöks klyftor (rivna)
·         0,3 dl tomatpuré
·         400g burktomater (handkrossade, San Marzano om katten själv får välja)
·         1 lagerblad
·         1,5 msk socker
·         1 msk salt
·         ½ msk paprikapulver (söt eller eldig, den du föredrar)
·         ½ msk kummin (malen i mortel)
·         1 tsk svartpeppar
·         ½ tsk fänkålsfrön (malen i mortel)
·         ½ kruka mangold sallad
·         4 ägg

Instruktioner

1.       Sautera löken i oljan tills den blir transparent (ca. 5-10 min)
2.       Tillsätt paprikan och chilin. Sautera ytterligare 3-5 min tills paprikan mjuknat något
3.       Tillsätt vitlöken och tomatpurén och sautera ytterligare 1-2 min (du vill ta udden av vitlöken inte bränna den)
4.       Tillsätt tomaterna och kryddorna, låt blandningen småputtra i ca. 20 minuter
5.       Tillsätt mangolden och äggen, täck och låt puttra i ytterligare 10 min (tills äggen vitnat)
6.       Servera med passande bröd (challah om du har tillgång annars duger chiabatta gott)

Utlåtande; 6/10 – Jag vill börja med att pointera att jag försummade att införskaffa mangolden och kan därför inte ge något definitivt svar på frågan är detta en underbar rätt eller ej. Kombinationen av kryddighet och äggens krämighet fick mig i alla fall att le. Efter en smärre olycka under vilken min stekpanna valde att lämna min hand och fördela större delarna av min Shakshuka på mitt köksgolv kände jag mig föga taggad på att dokumentera mina bravader. Men jag skall återkomma med en bild inom kort. Gillar du ägg och tomater kan du gott göra ett försök, jag kommer även inom kort göra ett nytt försök. Game on! Värt att notera är dock att en väl in stekt kolstålspanna alternativt gjutjärnspanna utan emaljering kommer förlora sin stekyta pga. tomaternas syrlighet. Därför rekommenderar jag att man använder en teflonpanna om man har tillgång till en sådan alternativt en kastrull. Jo det blir onekligen svårare att få till en fin servering men en väl utförd inbränning av stekpannor tar tid.

Uppdatering; 9/10 - Även denna gång har jag försummat mangolden och för den uppmärksamme är det tveklöst fel bröd. Men det spelar föga roll, jag är mätt och nöjd. Vilka reflektioner gjorde jag på vägen från råvaror till slutprodukt? Det starka paprikapulvret jag använder (direkt från Budapest torg) skänkte rätten en viss rökighet, chilin jag använde (spansk peppar) kunde gott ha fått sällskap av en kompis alternativt bytts ut mot en vän (habanero, om inte annat så för att få lite fart under galoscherna). Men mangolden då? saknade jag inte de beska tonerna från denna gröda? Nej, för den uppmärksamme har jag garnerat med en liten vippa av min hemodlade koriander och den var verkligen pricken över i'et. För den riktigt petnoga observanten har jag heller inte använt paprika utan tillsatt lite vårlök, vilket varken hjälper eller stjälper receptet (jag råkade bara ha vårlök liggande i kylskåpet). Men äggen då? För den uppmärksamme är det utöver brödet lätt konstaterat att ägget inte befinner sig fotogent ovan tomatbasen, varför? Jag har spenderat mången timme på att steka in mina gjutjärns och kolstålspannor och ville ogärna offra dessa ypperliga stekytor för en enkel tomaträtt (retroaktivt kunde de lätt ha fått gå åt). Därför led presentationen något. Värt att notera är att tomatsås är en riktig värmealstrare och ett ägg som serveras precis i rättan tid (när gulan fortfarande sakta rinner vid beröring) snabbt förvandlas till en förhårdnad klump. Nå, så över till brödet. Mitt müslibröd kommer onekligen till korta i jämförelse med en frestande bit challah eller ciabatta och därför rekommenderar jag heller inte användningen av müslibröd vid servering. Som bekant har nöden ingen lag och hungern får en ibland att agera orationellt. Men med en klick smör ovan (givetvis havs saltat smör, absolut inget margarin eller annat smör substitut - har man väl gjort det valet kan man lika gärna hoppa på första bästa pulverdiet man kommer över för livet är inte värt att leva längre. Borde jag ha gjort smöret själv? jag har prövat - smakskillnaderna är minimala men det är ändå en kul grej). Tillbaka till min förra genomgång, bör DU pröva på denna rätt? Tycker du om tomater, ägg och kryddor? Då bör du pröva på detta magiska morgonmål! Hatar du tomater, får du kväljningar av ägg och ger kryddor dig magsmärtor? Lev lite och pröva ändå!