söndag 1 maj 2016

Valborgs supé - rödvinsdränkta sockar och en reduktion som hette duga!


Vi har alla stått där, lätt tankspridd framför köttdisken och försökt visualisera vad vi tänkt servera under kvällen. Så även denna gång, jag visste följande. Jag ville ha en rödvinsreduktion, jag ville ha en god sallad on-the-side och kronärtskocka till förrätt. Nåväl, köttet – hur enkelt hade det inte varit att göra en rostbiff av en passande bit ytterlår, hur välsmakande hade inte en bit innerfilé varit. Men mitt uppe i dessa funderingar ser jag den, den perfekta entrecoten. En härlig fettkappa och en fin marmorering – jag var såld! Nåväl, hemma i köket lät jag entrecoten komma upp till rumstemperatur och höll den torr och fin (en blöt stekyta är karamelliseringens värsta ovän). Sen tog jag mig an att förkokade potatisen, varför? Jag hade valt en ny sorts potatis (Marilyn) och ville pröva ett uppslag jag hade haft. Efter att ha förkokt potatisen och skurit ett passande rutmönster i den smörade jag in den rejält med ett aromatiskt kryddsmör (smör, salt och mald rosmarin) och lät den gå klar i ugnen. Varför inte göra ugnspotatis redan från start? Jag har redan funnit det bästa receptet för ugnspotatis och att tillsätta rosmarin i den ekvationen resulterar alltid i bränd rosmarin. Därför valde jag denna approach, för att få med rosmarinen och ett annat upplägg vid servering.

Nåväl över till nästa dilemma, att göra en rödvinsreduktion från scratch eller slaviskt följa ett recept. Med en Zinfandel i handen tog jag mig an den svåra vägen, freestyle hela vägen. Jag började som alltid med en fint hackad silverlök i lite smör (varför inte schalottenlök tänker du, därför att jag glömt köpa den givetvis). Sauterade denna tills den mjuknat och tillsatte en ordentlig portion rödvin (efter att kocken fått ett glas under bältet blev måttangivelserna lätt suddiga). När stekpannan lugnat sig lite tillsatte jag kalvfond, tabasco (chipotle varianten), soya sås, rosépeppar, salt och en gnutta socker. Sen lät jag blandningen få sjuda under låg värme i ca. 20 min. Efter att ha silat av den lät jag den återgå till sjudning varpå jag tillsatte ytterligare en vågad portion rödvin. Väl på det klara med att min reduktion hade uppnått den rätta smaken redde jag av den (jo, jag är helt på det klara med att detta är fusk och fel men under tiden som jag lät rödvinet reduceras hade jag lyckats sprida ut 1 glas rödvin över mina sockor, min överkropp och hälften av mina köksskåp så ville jag ha kvar över 0,5 dl reduktion blev jag tvungen att ta till redning).

Väl på det torra med min reduktion och mina potäter tänkte jag mig en välsmakande rucolasallad med nektarin. Till min stora förtret var nektarinerna jag införskaffat syrliga, hårda och odugliga. Därför beslöt jag att snabbt visa dem stekpannan efter ett snabbt sockerbad. Här gjorde jag kvällens andra tabbe, jag använde smör i stekpannan. Jag borde ha bränd av nektarinerna med min gasolbrännare, men ibland går ivern före förståndet. Nåväl smaken var där men presentationen var fruktansvärd.

Som en liten aperitif valde jag att servera förvälld kronärtskocka med rosépepparsmör. En riktig hit om inte kronärtskockan jag införskaffad hade varit av så undermålig kvalitet (men hjärtat ville ha kronärtskocka så huvet fick ge vika).

Väl inne på slutrakan hettade jag upp min kolstålspanna med en redig klick smör och olja i tills den första rökkvasten visade sig över stålet och snabbt ner men entrecoten (vilken givetvis hade fått sig en rejäl åthutning av saltkvarnen före den tog steget ner i stekflottet). Efter att ha brynt av bägge sidor till önskad perfektion fick min biff så stå och dra sig i 5 modiga minuter och åtföljd av potäterna och några broccoli kvistar som slank med av bara farten var det så dags att lägg upp.

Slutresultatet? En härligt medium rare biff med acceptabla potäter och en överdjävlig reduktion! Som pricken över i’et avrundade jag med franska chilitryfflar och den sista slurken Zinfandel. Slutet gott, allting gott och rödvinsdränkta sockar har ingen dött av!