söndag 1 maj 2016

Scones med smak av apelsin, aprikos och ingefära - en höjdare till eftermiddagsfikan!


Är du en sucker för nybakat, men känner dig handfallen när det kommer till bakning? Jag har svaret på dina böner, eller snarare har bloggen Put on your cake pants (http://putonyourcakepants.com/2015/08/17/fresh-apricot-ginger-scones/) svaret. Jag gillar scones, speciellt scones med aprikos i. Huruvida dessa lämpar sig med te eller clotted cream vet jag inte för jag dricker inte te och de han knappt komma ur ugnen före jag slukat dem så någon clotted cream blev det aldrig tal om! Tänker du fy-fan för dig och tanken på ingefära i scones kan jag lugna dig. Smaken av ingefäran är inte så framträdande utan skänker mer sconesen en fräschhet (som måhända gifter sig väl med clotted cream) som övriga scones saknar. Om du redan nu scrollat ner på sidan och till din fasa upptäckt inlägget saknar bild, så beror detta på att scones försvann snabbare än goths vid solsken - ja, jag har ett problem men jag jobbar på det!

Receptet

Ingredienser

·         7,2 dl mjöl (förslagsvis fint vetemjöl om du inte gillar att peta bort vetekärnor mellan tänderna)
·         0,8 - 1,2 dl socker (gillar du sötare lägger du mer, det kan behövas för att jämna ut ingefäran)
·         2,5 tsk bakpulver
·         1 tsk salt
·         ½ tsk bak soda (nej, bakpulver räcker inte)
·         1 msk apelsinskal (rivet från obesprutade apelsiner eller väl rengjorda apelsiner)
·         1 msk ingefära (riven)
·         150 g smör (1x1 cm kuber, förvaras i kylen)
·         2,4 dl torkad aprikos (enligt preferens)
·         2,4 dl surmjölk (kall)

Instruktioner

1.       Blanda ihop de torra ingredienserna
2.       Knåda ner smöret i de torra ingredienserna
3.       Tillsätt resterande ingredienser och låt vila i kylskåpet i ca. 25 min
4.       Förvärm ugnen till 200°C
5.       Portionera ut sconesen i önskade storlekar och former
6.       Grädda tills gyllenbruna (ca. 20-30 min, beroende på storlek och tjocklek)

Utlåtande; 9/10 – Enkelt och utsökt! Serveras med eller utan smör, ljumma eller kalla spelar ingen större roll. Funderar du fortfarande över varför man använder både bak soda och bakpulver? Det har att göra med lyftet i sconesen. Vill man få en fluffig scones som smular sönder när man bryter av den ska man ha bägge. Få saker är värre än stenhårda scones, givetvis uppmuntrar jag dig att pröva andra recept utan men jag gillar dessa skarpt! Får tanken på ingefära, apelsin och aprikos att vilja spy? Byt då ut dem mot citronskal och tranbär (1,8dl räcker finfint).