tisdag 17 januari 2017

Julestånket 2016 - årets julförberedelser och hets komprimerat i ett inlägg



Sous Vide Julskinka – Låt oss kringgå tradition och ta några stormsteg framåt
Jag bör väl tillstå att jag inte i någon större utsträckning uppskattar det traditionella julbordet. Speciellt när det kommer till julskinkan har jag länge känt att det finns förbättringsmöjligheter och svängrum för lite nytänkande. Efter 1 månads övertalningar fick jag så igenom mina planer och fick tilldelat mig en julskinka till jul. Jag hade givetvis ambitiösa planer i början, allt från egen salt lag till smakinspirationer från USA och Asien. Men eftersom jag som jag redan påpekat inte är någon större vän av julskinka blev jag tvungen att ta andras smakpaletter med i beräkningen, för att slänga bort 3-6 kg skinka är fortfarande en synd. Därför valde jag att inte tillföra några nya smaker annat än i form av en glazé.
Ingredienser
·        3-6 kg skinka
·        1,5 dl farinsocker
·        1,5 dl balsamico vinäger
Instruktioner
1.      Värm vattenbadet till 65°C och låt skinka bada i 4-8 timmar
2.      Förvärm ugnen till 225°C
3.      Koka ihop farinsockret och balsamicovinägern till en sirapskonsistens
4.      Ta ut skinkan och avlägsna svålen
5.      Pensla på glazen och låt skinkan ta en vända i ugnen
6.      När glazen börjat torka tillsätt mer under en 10-15 minuters intervall
7.      Ta ut skinkan ur ugnen och låt vila i 15-30min
Utlåtande; 6/10 – Först bör vi beakta att skinkan jag använde var av medelmåttig kvalitet och benfri. Med detta sagt vill jag belysa att resultatet blev en saftig skinka med en underbart krispig glazé. Färgen på köttet var den av en härligt rosa perfekt tillagad grisfilé men konsistensen var den av något segt pålägg. Det är fullt möjligt att problemet med konsistensen endast beror på frånvaron av ben (dvs. användandet av ett baklår av gris) men faktum kvarstår, jag är inte övertygad. Glazen har jag redan använt mig av i ett annat recept och den härliga balansen mellan sötma och syra uppskattades av de middagsgäster som åtnjöt denna köttbaserade matorgie. Ett mer definitivt svar på frågan om man kan tillreda en saftig och mjäll julskinka med en panering annan än den traditionella senapsbaserade skräcken får framtiden utvisa men vattenbad på 65°C i 8 timmar med en benlös skinka är inte svaret.

Sous Vide lutfisk – Platt fall i plastpåse
INSPIRATIONEN FRÅN TORSKRYGG MED SOUS VIDE teknik (idefixer-allt-om-mat.blogspot.fi/2016/05/torskrygg-med-sous-vide-teknik.html?m=1)
Ingredienser
·       400g lutfisk
Instruktioner
·        Värm vattenbadet till 70°C
·        Tillsätt lutfisken och låt fisken bada i 2 timmar
Utlåtande; 0/10 – Det finns en orsak till att återförsäljarna av färdigförpackad avsköljd lutfisk har börjat rekommenderar tillredning i ugn. Även om temperaturen var den rätta (möjligen kunde temperaturen ha sänkts till 65-68°C) föll fisken näst intill helt sönder och smaken var vattnig. Därför är jag nu övertygad om att lutfisken tar sig bäst i ugnen.



Syrlig inlagd rödlök – surt sade räven och kocken lika så

Ingredienser
·        1 rödlök (tunnt skivad)
·        3 msk äppelcider vinäger
·        2 tsk agave sirap
·        ¼ tsk salt
·        ¼ tsk svartpeppar
Instruktioner
1.      Koka upp vatten
2.      Sila rödlöken med det kokande vattnet
3.      Sila rödlöken med kallt vatten
4.      För över löken i en glasburk
5.      Tillsätt de resterande ingredienserna och låt stå i 12-24 timmar
Utlåtande; 5/10 – God men absolut inte perfekt. För syrlig och för mjuk i konsistensen.


Gasattack! – När dimmorna från senapsgasen lättar efter timmar vid spisen. Kort sagt hade jag åter förlagt mitt favoritrecept på julsenap.

Jag har under många år prövat en uppsjö senapsrecept med varierande framgång. Det har funnits spackel, snor och vilda kryddningar. Kryddningar som vitlök, chili och svartpeppar kan måhända vara välsmakande men för mig hör de inte hemma på julbordet. För min egen del finns bara ett val, valet är med eller utan cognac.

Ingredienser
·        2 dl Coleman senapspulver
·        2 dl socker
·        2 dl grädde
·        ½ tsk potatismjöl (utblandat i grädden)
·        3 ägg
·        1 msk cognac (sub. ättika)
Instruktioner
1.      Rör ihop alla ingredienser förutom cognacen i en kastrull
2.      Värm under försiktig uppvärmning tills de första bubblorna bryter igenom
3.      Tillsätt cognacen och slå upp på burkar
Utlåtande; 8/10 – Bra smak, bra konsistens och passande styrka. Mormor avslöjade först detta år vikten av att tillföra cognacen (alt. ättikan) alltid bör ske efter att kastrullen avlägsnats från värmen. Annars blir konsistensen den av spackel, vilket inte är önskvärt.