söndag 6 november 2016

Black tea ice cream - den snabba fikapausen


Ännu ett av många glassrecept som legat på min "to-do-list" en längre tid. Det finns givetvis en uppsjö olika glasser smaksatta mer te, den nu populäraste skulle väl kunna tänkas vara matcha. Efter att ha införskaffat en burk matcha te konstaterade jag dock snabbt att detta inte var en glassmak som passade mig och mina preferenser. Nu råkar mina preferenser gällande te vara smala om inte ytterst begränsade. Jag dricker grönt te men snarast för den vätskedrivande effekten. Oolong är kanske den te sorten som passar mina preferenser bäst, tack vare sin balanserade smak vilken ter sig bäst utan varken socker eller mjölk (likt kaffe dricker jag oftast mitt te "svart"). Min personliga uppfattning är att det är svårare att hitta ett välbalanserat svart te, därför använder jag detta främst vid framställandet av chai te. Chai te har (enligt min uppfattning) lika lite med te att göra som kaffedrinkar har med svart kaffe att göra.

Min personliga uppfattning när det kommer till smaksättare i glassprodukter är att de bör vara relativt starka smaksättningar för att verkligen komma fram i slutprodukten. Därför valde jag att smaksätta glassen med ett svart te från Chamraj, ett relativt okomplicerat te enligt min uppfattning. För att ge smaksättningen en extra knuff i rätt riktning använde jag mig av ett beprövat knep, tillverkningen av en smaksättnings sirap för att "hotta till det hela" ytterligare i slutprodukten (se Boosting syrup).

Jag kollade runt på nätet efter några recept och fann att jag gott kunde gå enligt mitt gamla basrecept med några små modifikationer.

DBH BLACK MAGIC ICE CREAM
Ingredienser
Grunden

  • 3 dl grädde
  • 2 dl mjölk
  • 0,6 dl socker
  • 6 äggulor
  • 2 msk te (löste av svart/oolong typ)
  • ½ tsk salt

"Boosting syrup"

  • 1,2 dl socker
  • 0,4 dl vatten
  • 4 msk te (löst av svart/oolong typ)

Instruktioner
"Boosting syrup"

  1. Blanda alla ingredienser en kastrull och värm försiktigt tills sockret smälter
  2. När sockret smält ta genast sirapen av värmen, låt stå i 3-5 min och sila sirapen
  3. Placera sirapen i vattenbad för att kylas ner

Grunden

  1. Värm te, mjölk, grädde, socker och salt i en kastrull
  2. Placera alla äggulor i en separat skål stor nog att rymma alla grundens ingredienser
  3. När sockret smält i mjölkblandningen, ta av blandningen från värmen och sila bort teet
  4. Under konstant omrörning tillsätt mjölkblandningen till äggulorna (lite i taget för att sakta höja äggulornas temperatur och undvika att äggulornas protein klumpar ihop sig)
  5. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och återför till värmen
  6. Låt grunden tjockna under konstant omrörning
  7. Tag grunden av värmen, sila blandningen och kyl i vattenbad
  8. Tillsätt "Boosting syrupen", täck och låt blandningen kylas ner i frys/kylskåp
  9. Överför blandningen till glassmaskinen och följ tillverkarens instruktioner

Utlåtande; 6/10 - Smaken är balanserad och konsistensen krämig och fin. Det finns dock en förvånande likhet till svampsoppa i smaken vilken förutom att vara ganska oväntad i en glass får mig att ifrågasätta smaksättningens popularitet. Personligen har jag inget negativt att säga om smaken men jag tror knappast jag kommer göra om glassen. Avlägsna teet så får du basreceptet för mina gräddglassar.

Som synes är färgen relativt intetsägande