söndag 20 november 2016

Whole oat risotto/whole oat porridge - Känslan när du vill känna dig kluven inför havre


Är din gröt vissen, vattnig och vidrig? Påminner konsistensen dig av tapetklister? Får denna dallrande gråa massa du uppgivet stirrar ner på dig att vilja fly till risgrynsgröten och pärlgrötens magiska land - där en spännande konsistens möter smaken lika oresonligt som havet möter land. Är detta något du är beredd att bevisa genom att stiga upp tidigare alternativt förbereda ditt grötkok redan kvällen innan - då är du redo för något helt annat, då är du redo för riktig gröt!

Inspirationen kommer från Alton Browns Good Eats säsong 5 avsnitt 2, i vilket våra kära Alton gör sina utläggningar om de massiva fördelarna med "steel cut oats" vid framställandet av morgongröten (i bjärt kontrast till de nedsättande ord Alton använder för snabbgröt och traditionella havre flingor, vilka enligt Alton kan användas i bakverk men vilka ger en undermålig konsistens i frukostgröten). Till sin hjälp använder Atlon sig av en "slow cooker", vilken han redan under kvällen före laddar för att säkra sitt grötbehov för den inkommande morgonen. Tyvärr äger jag inte någon "slow cooker" eller "crockpot", jag har heller inte några allvarliga planer på att införskaffa en dylik apparat. Istället har jag med överväldigande entusiast införskaffat en "immersion cooker" (ett ställbart värmeelement med sammanhängande impeller vilken värmer och cirkulerar vattnet i en behållare av begränsas storlek, i vilken råvarorna förs ner i en försluten förpackning och tillreds genom en gradvis uppvärmning), med vilkens hjälp jag redan gjort ett försök att tillreda en "fenomenal morgongröt". Resultatet var dock allt annat än fenomenalt. Redan under den tid jag bekantade mig med recepten specificerade för tillredning genom sous vide metoden (vattenbad) slog orons frö rot i min något tröga skalle. Tillrednings temperaturen var oroväckande hög (strax över 80 grader Celsius) och efter vad jag ansåg vara en något kort koktid kom jag definitivt till insikt. Temperaturen var definitivt en av stötestenarna i receptet, lika så koktiden. Att själv komma fram med en ny temperatur betyder dock att jag blir tvungen att genomgå en "trial-and-error" fas under vilken jag utför 3-5 olika försök med identiska grundrecept. Detta kommer givetvis att ta några dagar i anspråk och därför valde jag att under tiden utföra ett annat gör experiment.

Min ursprungliga tanke var att jämföra två olika tillrednings metoder, sous vide metoden och något jag troligen snappat upp från diverse matrelaterade medier, nämligen tillredning genom samma metodik som vid tillredning av risotto. Efter mitt konstaterande av sous vide metodens fel och brister beslöt jag mig för att pröva risotto metoden. Istället för att söka efter recept beslöt jag mig för att känna mig fram gällande ingredienser och använda mitt normala förfarande för tillredning av risotto. Genom dessa fumlande kulinariska snedsteg och vad som endast kan sägas vara tur har fann jag den perfekta metoden att tillreda gröt (med reservationer för att min uppfattning kan förändras när jag väl fått sous vide metoden att fungera). Vid tillredning genom risotto metoden förespråkar jag till skillnad från Alton den strikta Italienska tillrednings metoden i vilken ett slaviskt rörande av kastrullen är påtvingat. Detta är mitt eget recept och det står Er fritt att pröva och dra Era egna slutsatser men för mig är detta en milstolpe i gröthistoria, detta är grötens okrönte konung!

STEEL CUT OAT RISOTTO (PORRIDGE) by DBH
Ingredienser

  • 40-50 g smör (uppdelat i 2 portioner)
  • 1-2 msk farinsocker
  • 1,5 dl havre kross (missvisande namn)
  • 3-5 dl vatten (kokande)
  • 1 dl mjölk (ljummen)
  • salt (enligt eget omdöme)

Instruktioner

  1. Smält 20-25 g smör i en kastrull/stekpanna (medel-hög värme)
  2. Tillsätt havren och fräs tills en nötig arom sprider sig från kokkärlet (ca. 1-2 min)
  3. Tillsätt farinsocker och fräs tills det smält (ca. 30-60 sek)
  4. Tillsätt ca. 0,5 dl vätska, rör om och låt koka ner
  5. Fortsätt tills allt vatten använts, havren mjuknat något och vätskan bundits till en krämig konsistens
  6. Tillsätt den sista smöret och mjölken
  7. Fortsätt röra om tills gröten uppnått önskad konsistens (ta av från värmen precis före den önskade konsistensen uppnåtts, den resterande värmen gör att gröten tjocknar något mellan kastrull till tallrik
  8. Servera med russin, nötter eller lite farinsocker
Notera - Under hela tillrednings processen bör du slaviskt röra runt i kokkärlet, dels på grund av risken att bränna vid gröten dels för att uppmuntra havren att avge sin stärkelse (har jag något att backa upp detta med? Absolut inte men en hel nation av Italienska mödrar kan inte alla ha fel - om de rör runt i sin risotto så tänker jag röra runt i min gröt). Orsaken till att vattnet skall koka är för att undvika en temperatur dipp vid tillsättandet av vattnet. Det sista smöret och kan med fördel användas likt parmesanosten i en risotto (tillsätts precis före risotton avlägsnas från värmekällan). 


Utlåtande; 9/10 - Jag tänker inte påstå att detta är världens bästa gröt men den är absolut top 10 i mina papper. Den krämiga konsistensen, havrens bevarade tuggmotstånd och de underliggande nötiga tonerna. Helt fantastiskt! Att den tar ca. 15-35 minuter att tillreda kan tyckas väl tilltaget eftersom detta är tänkt som en frukost men det är priset man får betala om man vill äta god gröt! Det står Er givetvis fritt att servera utsmyckat med färska bär, kanel, sirap/socker/honung, skivad banan eller en skvätt mjölk - men jag föredrar min gröt naturell eller med en klick smör.

En väldigt dålig bild men den krämiga konsistensen och den fina smaken är det verkligen inget fel på!