söndag 6 november 2016

Red wine ice cream, nothing ventured nothing gained - hur illa kan de smaka?


Varför skulle någon tänka sig att göra rödvinsglass? Det man inte prövat, vet man ingenting om. Du hittar inte rödvinsglass i ditt närmaste snabbköp, du hittar det inte i ditt lokala hak. Du serveras den inte på fancy glassbar du serveras den inte på mormors fat. Kort sagt vill man pröva blir man tvungen att pröva själv

Jag har sett en del recept på rödvinsglass och rödvinssorbet, men eftersom det knappast är varmt och soligt ute får sorbeten vänta till varmare väder. Vad som tilltalade mig med Jessica Pinneys Red Wine Ice Cream recept var att hon tog sig tiden att koka ner rödvinet till en smakfull siraps liknande konsistens. En aspekt jag ställde mig fundersam till var användandet av farinsocker och givetvis hade jag ingen tanke på att använda mig av vaniljessens.

Red Wine Ice Cream by Jessica Pinney (http://cookingwithjanica.com/red-wine-ice-cream-recipe/)
Ingredients
  • 7,5 dl red wine (reduced to about 2 dl)
  • 1,8 dl brown sugar
  • 5 dl cream
  • 1 dl milk
  • 4 egg yolks
  • 1 vanilla bean (split and scraped)
Instruktioner
  1. När rödvinet reducerats, blanda samman alla övriga ingredienser och värm under konstant omrörning
  2. När krämen tjocknar, tag av värmekällan, sila och kyl krämen
  3. Använd glassmaskinens instruktioner
Utlåtande; 1/10 - Ambitiöst! Med det finns ett stort problem för mig, smaken. Det finns två överväldigande smaker i anrättningen, de bittra tonerna av rödvinet och den kola liknande, kväljande söta smaken från farinsockret. Hade man skippat grädden och serverat den varm hade den troligen tagit sig bra som en rödvinsreduktion till en blodig biff (släng ner lite svartpeppar och ett lagerblad bara). Men i glassform? Absolut inte! Låt oss för en sekund även beakta priset för detta fullkomliga magplask, detta kulinariska snedsteg (även om anrättningens pris annars är relativt ointressant om resultatet är utsökt och överlevnaden till nästa löneutbetalning inte är hotad p.g.a. investeringen). En flaska hyfsat rödvin (i mitt fall en någorlunda hyfsad Syrah), 5 dl grädde, vanilj bönan och äggen. Vilket resulterade i ungefärligen 1 liter besk men samtidigt sötsliskig glass har vi alltså pungat ut med närmare 10€ (eller dryga 100 kronor om du så behagar) för att inte nämna att vi tvingats reducera 1 flaska rödvin med 2/3. Det finns bättre sätt att spendera stålar och tid på. Sitter du nu där med en självbelåten min och tänker "den förstår sig inte på livets goda" - då vill jag avsluta med att säga att magsäcken i tomatsås jag åt i Budapest var utsökt, rödvinsglass å andra sidan är vidrigt!

Att den likar chokladglass hjälper föga visuellt!