måndag 7 november 2016

Aligator pear ice crema - grön glass som inte smakar päron


Alton Browns Good Eats har åter fått mig lika paralyserad som en hjort i strålkastarljuset. Denna gång kunde jag inte motstå frestelsen att pröva på ännu en annorlunda glassmak. Nu är det så dags för avokadon att göra entré. Om du nu sitter där med ett belåtet leende på dina läppar att detta kommer bli rena hälsokuren misstar du dig givetvis enligt Altons utsago har användningen av avokado i detta recept mer att göra med avokadons likhet till ägget än något annat. De normala syndarna socker, mjölk och grädde kvarstår.

Min förra dust med min kulinariska förebild Alton fick mig att tappa allt hopp, därför var det med en skräckblandad förtjusning jag försökte mig på detta recept.

Notera! Det finns ett snarlikt recept ute under samma namn vilket använder sig av kondenserad mjölk. Efter tidigare försök med kondenserad mjölk i glassrecept vill jag starkast avråda från denna ingrediens. Om du inte har en övernaturligt hög sockertolerans kommer slutresultatet bli för sött för mänsklig konsumtion.

AVOCADO ICE CREAM (By Alton Brown - http://altonbrown.com/avocado-ice-cream-recipe/)
Ingredienser
  • 3 avokados
  • 3 msk citronsaft (färskpressad)
  • 3,6 dl mjölk
  • 2,4 dl grädde
  • 1,2 dl socker
Instruktioner
  1. Gröp ur avokadon, avlägsna kärnorna och placera i en mixer med övriga ingredienser
  2. Mixa till en slät massa
  3. Täck och kyl/frys tills blandningen kallnat avsevärt
  4. Överför till glassmaskinen och följ tillverkarens instruktioner
Utlåtande; 8/10 - Glassen är god, fräsch och annorlunda (alla positiva attribut, vanilj och choklad är tråkigt och förutsägbart). Efter en kortare vistelse i min frys förvandlades dock glassen till en hård kompakt massa lika otämjbar som granit. Mitt råd är därför att skippa frysen och äta upp glassen genast (vilket inte blir svårt eftersom den verkligen är god). Kommer jag göra om glassen? Troligen. Jag föreslår dock några ändringar i receptet. Jag kommer tillsätta 2 ägg och först tillreda en grund av mjölk, grädde (halva mängden), socker, salt och ägg. Efter att ha fått grunden att tjockna och kylt den i vattenbad tillsätter jag en mixad puré bestående av avokado, lime och grädde (resterande mängd). Varför? Genom detta hoppas jag få en jämnare konsistens som reagerar bättre på frysning - fortsättning följer.

NOTERA - Tillsätt gärna en knivsudd salt i receptet för att bättre balansera smakerna. Orsaken till nedkylningen är att motverka uppkomsten av stora iskristaller i slutprodukten (vilka ger fel konsistens åt glassen).

Glassen har en den fina gröna färgen som päronglass saknar!