måndag 11 april 2016

Nöt och broccoli stir-fry - gör om, gör rätt!


Uppskattar du precis som jag det sporadiska besöket hos en asiatiska lunchbuffé? Då vet du precis som jag att en del kan tyckas fantastiska och andra, låt oss säga att de sår ett frö av misstro. En misstro till att kocken faktiskt behärskar några delar av det asiatiska köket. Asien är stort och termen asiatisk mat rymmer mången delikatess (allt från den turkiska lahmacunen till kinesiska pork buns), tillrätt på rätt sätt är största flertalet i min mening fantastiska men om kocken eller råvaran är av bristande kvalité blir resultatet mindre angenämt.
För några dagar sen åt jag på en thai restaurang, jag lämnade stället missnöjd men målmedveten. Målet var att tillreda en stir-fry som fick rätten jag serverades att framstå som ett fiasko. Jag surfade runt på webben och fann slutligen sidan Rasamalaysia.com (om du besöker hemsidan förstår du måhända mitt val). Här fann jag ett kortfattat och enkelt recept vilket till skillnad från mången annan asiatisk rätt inte krävde timmar av förberedelser och en lista av ingredienser lika lång som kinesiska muren är bred (när jag nu blickar tillbaka borde misstrons frö slagit rot, men hunger har en tendens att skynda på tankeprocessen).
Här följer receptet;
BROCCOLI BEEF
Ingredienser
·         250g nötkött (strimlad)
·         200g broccoli (skuren i buketter)
·         2,5 msk olja (ex. solrosolja)
·         5cm ingefära (finhackad)
Marinad
·         ½ msk soja
·         1 tsk mirin (risvin)
·         ¼ tsk sesamolja
·         ½ tsk vitpeppar
·         1 msk majsstärkelse
Sås
·         1 msk soja
·         1 msk ostron sås
·         ¼ tsk sesamolja
·         ½ tsk socker
·         1 tsk majsstärkelse
·         4 msk vatten

Instruktioner
1.       Rör ihop marinaden och tillsätt köttet, låt stå i minst 15 min
2.       Blanchera broccolin i ca. 10 sek, häll av vattnet och ställ åt sidan
3.       Bryn köttet över hög temperatur tills köttet är nästan genomstekt (gör detta steg i omgångar för att inte kyla ner din wok/stekpanna), ställ köttet åt sidan
4.       Sautera ingefäran tills aromatiska dofter sprider sig i köket (1-2 min)
5.       Tillsätt köttet och sautera i ytterligare 1-2 min (tills köttet är välstekt)
6.       Tillsätt såsen och broccolin, låt sjuda tills såsen tjocknat
7.       Servera

OBS! Gör dig själv en tjänst och köp en bit högrev (eller annan lämplig köttbit) och strimla köttet själv, det drygar måhända ut processen något men slutresultatet blir bättre. Avlägsna överflödigt fett och senor, skär köttet mot fibrerna så slipper du känslan av sladdriga gummisnoddar i slutprodukten.
 
Nåväl, dags för utlåtandet! För att försäkra mig om en framgång i köket följde jag receptet slaviskt, men till ingen nytta. Slutresultatet var en besvikelse. Soja, ingefära och en skvätt mirin hjälpte inte denna rätt över tröskeln från medelmåtta till smaksensation. I mitt tycke är detta recept värt 4/10 steamed pork buns (en måhända mer krävande rätt men till skillnad från detta en klar homerun) eller för den mindre äventyrliga 4/10 vårlökar. Kan detta bero på tillkortakommanden från min sida? Nej, jag följde receptet och jag är övertygad om att receptet behöver fler ingredienser. Är receptet autentiskt? Oklart. Kan mina smaklökar ha bedragit mig? Fullt möjligt men jag kommer inte rekommendera receptet. Med detta sagt kommer jag troligen att pröva en uppsjö av andra recept från sidan, jag är en evig optimist och vill ge sidan några chanser till!

Med detta sagt kommer jag även ge receptet en lätt make-over och göra ett nytt försök. Jag kommer tillsätta färsk chili, söt soja, fisksås (istället för ostronsåsen), chilipulver (givetvis malt av kocken själv) och Sichuan peppar. Mängden "sås" kommer även reduceras, jag föredrar en lätt "coating" över ett överflöd av sås. Varför Sichuan pepparn? För jag har sett ljuset, ljuset i form av Lady&Pups Bunker Crack Slurp (http://ladyandpups.com/2014/05/16/bunker-crack-slurp-eng/). En sanslöst tidskrävande rätt med den vinnande kombinationen av schalottenlök, vitpeppar och Sichuan peppar (oroa er inte jag kommer presentera rätten i ett senare skede). Kombinationen av vitpeppar och Sichuan peppar är gudomlig och om jag känner mina smaklökar rätt är detta vad som saknas denna rätt. Varför skippa ostronsåsen? Jag har en känsla av att fisksåsen och den söta sojan tillför mer. Varför den färska chilin? För även om jag ogillar finlir när det kommer till upplägg saknar denna rätt färg och fläng! Känner jag mig rent av lyrisk smyger jag måhända in en gnutta strimlad vårlök som pricken på i-et.
 
Sammanfattningsvis, gör om, gör rätt!