måndag 4 april 2016

Italian meatballs - rätten som aldrig slutar ge!

Tröttnar du precis som jag på en och samma maträtt snabbt? Visst har även jag följt diverse dieter och gjort storkok ibland. Men efter tredje dagen med samma rätt, hur fint tillredd eller väl avrundand den än må vara kommer den smaka fadd och dina smaklökar suktar efter variation. Kanske en bidragande orsak till varför dieter är så svåra att följa?

Nåväl, om du som jag har upplevt denna känsla är rätter som denna ett riktigt klipp! Italienska köttbullar serveras till pasta, i en sub (smörgås), till ugnsgrönsaker eller som plockmat. Italienska köttbullar skiljer sig ganska markant från den svenska köttbullen (varianterna med eller utan kryddpeppar) vilken främst innehåller kött, steks i smör och serveras med brunsås (missförstå mig inte dessa är också fantastiska men inte idag). Jag minns ett matprogram från det tidiga 2000-talet som pratade om att riva ner morötter och andra grönsaker i de traditionella köttbullarna för att "smyga" in mer grönsaker i barnens diet - tanken med de italienska köttbullarna är dylik men istället för att berika intaget av grönsaker vill vi få in mer smak i köttbullen och därigenom ge köttbullen centrum för uppmärksamheten.

Ingredienser
  • 400g blandfärs
  • 2-4 klyftor vitlök (riven)
  • 1 silverlök (riven)
  • 1,5 dl parmesanost (riven)
  • 1,5 dl ströbröd (alt. 3-4 skivor dagsgammalt vitt bröd)
  • 0,5 dl mjölk (alt. rödvin)
  • 1/2 kruka basilika (finhackad)
  • 1/2 kruka bladpersilja (finhackad)
  • salt & peppar
  • frityrolja
  • marinara (ex. receptet jag listade i mitt första blogginlägg)
Instruktioner
  1. Blanda ihop vitlöken, löken, parmesanosten, ströbrödet, mjölken, basilikan, bladpersiljan, salt och peppar. Låt svälla i 5 min.
  2. Blanda ner köttet
  3. Rulla ut till bollar med en ca. 3-7cm diameter
  4. Förvärm ugnen till 150 grader
  5. Värm frityroljan till 175 grader
  6. Fritera bollarna 3-4st i taget, tills de får en fin brun färg
  7. Låt bollarna svalna och oljan rinna av ovan ett hushållspapper
  8. Placera köttbullarna i en ugnsform
  9. Häll över marinaran
  10. Värm i ugnen i 15-25 min (beroende på köttbullarnas diameter, större diameter kräver längre koktid)
Om du som jag väljer att servera köttbullarna i form av en Italian meatball sub rekomenderar jag att du serverar dem ackompanjerade av Buffalo mozzarella, färska örter (alt. rucola), skivad tomat, olivolja (alt. smör), parmesanost, chili (färsk och finfördelad) och skivad silverlök (jag tycker om lök på mina mackor). Som ni kan se var mina köttbullar i det största laget, men en maffig sub blev det!


Obs! satsar du precis som jag 100% i din matlagning gör du precis som jag din egen köttfärs i din handvevad köttkvarn - scratch that! köp aldrig en handvevad köttkvarn till annat än prydnad! Den är förbannat dryg att använda och om möjligt ännu drygare att använda! Men vill du ha välsmakande köttfärs i vilken du kan garantera en bra balans mellan kött och fett (ex. viktigt i hamburgarbiffar) bör du överväga att göra din egen köttfärs alternativt be butiken mala färsen av utpekade köttbitar.

Över till utlåtandet, med tanke på att jag inte kan komma ihåg var jag hittade original receptet och eftersom jag senast i torsdags ändrade tillredningsprocessen efter att ha sett en video med Paulo Roberto i vilken han framför vikten av friteringsstadiet för att uppnå en bättre konsisten, tänker jag framföra detta som ett hopkok. Hade Paulo rätt? Delvis, köttbullarna höll definitivt ihop bättre efter frityren men tomatsåsen eliminerade snabbt den gyllenbruna färgen så slutresultatet förändras endast minimalt. Vad blir då mitt svar? 7/10 - lättlagat, ett av få recept jag anser att man kan ge sin egen personliga touch (tillsätt ex. kapris, anjovis eller chili) utan att det påverkar slutresultatet nämnvärt. Varför då enbart 7? Jag är tämligen säkert att rättens autenticitet inte är helt obefläckad, inte minst efter mina egna små förändringar, i min mening kan jag därför inte ge ett mer definitivt svar fören jag prövat ett recept med viss trovärdighet som påstås vara autentiskt. Men pröva gärna, definitivt inte dina vanliga svenssonbullar!