måndag 4 april 2016

Tzatziki - det perfekta ackompanjemanget till grillsäsongen!

Jag har prövat några olika tzatzikisorter, köpa och hemgjorda och de flesta lämnar mig kall. De köpta varianterna smakar konstgjorda och de hemgjorda brukar ha en tendens att bli aningen simmiga. Men efter att ha läst flitigt på chef Johns Food Wishes (en av mina absoluta favoritbloggare vad gäller matlagning) hittade jag hans version och gav det ett försök!

här hittar du länken till chef Johns recept;
http://food-wishess.blogspot.se/2013/12/tzatziki-sauce-can-you-say-delicious.html

Varför gillar jag detta recept? En "in-your-face" smakupplevelse, en krämig konsistens och en inte allt för krävande tillredningsprocess. I detta recept är det verkligen tillredningsprocessen som är A och O.

Ingredienser
  • 4,8 dl grekisk yoghurt (fungerar i min mening endast med grekisk yoghurt)
  • 1 (stor) gurka (skalad, urkärnad och riven)
  • 4 vitlöksklyftor (riven)
  • saften från ½ citron
  • 3 msk dill alt. mynta (finhackad)
  • salt, peppar och cayennepeppar
Instruktioner
  1. När du skalat och kärnat ur gurkan (skalet och kärnorna används inte i rätten!), riv ner gurkan i en skål
  2. Tag upp den rivna gurkan i dina händer och kläm ur all extra vätska (vätskan används inte i rätten!)
  3. Blanda ner samtliga ingredienser i en skål eller behållare (täckt) och låt vila i kylskåpet i minst 2h.
Tanken med denna tzatziki är inte att du skall skyffla in den som potatissallad, snarare att du skall använda den som ett kryddsmör till din perfekt grillade biff.

Utlåtande; 10/10 - helt fantastisk! Om du gjort ditt jobb och valt rätt yoghurt med en passande balans mellan krämighet och syrlighet kommer receptet inte svika dig. Om du följer instruktionerna kommer din tzatziki inte heller bli simmig under de 2 första dagarna, något jag värdesätter högt gällande tzatziki. Är du rädd för att lukta vitlök är detta inte en rätt för dig, hatar du smaken av gurka är detta inte en rätt för dig annars är detta allt du önskat inför grillsäsongen!